به گزارش شهرآرانیوز؛ روزهای اکران آثار سینمایی در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، مملو از تماشاگران کوچک و بزرگ بود. از کودکان یک ساله و شاید کوچکتر از آن که در آغوش مادر آرام گرفته بودند تا بزرگسالانی که بعضا با پشتی خمیده در صف بلیت میایستادند تا نتیجه مدتها تلاش و تجربه کارگردانان باسابقه و جوان را بر پرده نقرهای سینما تماشا کنند.
زمانی که فهرست فیلمهای جشنواره فیلم فجر در سال ۱۴۰۳ منتشر شد، به نظر میرسید مخاطبین این دوره از جشنواره همچون سالهای گذشته به ۲ دسته کودک و بزرگسال تبدیل شوند. ۲ دستهای که میتوانست یا فقط کودک را سرگرم کند یا بزرگترها را. این دغدغه خانوادهها باعث شده بود نتوانند با خیال آسوده همراه تمام اعضای خانواده به سینما بروند و فیلمی را تماشا کنند که برای همه دلچسب باشد. اما این تصور و روالی که مدتها در میان مخاطبان جا خوش کرده بود، ناگاه با اکران یک فیلم ناپدید شد و توقعات جدیدی را برای خانوادهها ایجاد کرد.
فیلم «بچه مردم» همان فیلمی بود که از دقایق ابتدایی هم خانواده و هم کودکان و نوجوانان را مبهوت خود کرد و تا آخرین لحظه مشتاقانه بر صندلیهای سالن سینما نشاند. این فیلم که حاصل تلاشهای بسیار و کسب سالها تجربه توسط محمود کریمی در حوزه مستندسازی است، با بازی رضا کیانیان، گوهر خیراندیش و جمعی از بازیگران نوجوان بااستعداد توانست بسیار موفق عمل کند و در میان مخاطبان در هر سنی جذاب و به یاد ماندنی باشد.
این فیلم با خلق لحظات ساده و دلنشین از همان لحظات ابتدایی جای خود را در دل مخاطب باز کرده و خاطرات شیرینی را در ذهنش زنده میکند. بچه مردم داستانی تکاندهنده درباره یک کودک پرورشگاهی در دهه ۶۰ را روایت میکند که در مسیری پرچالش و پرماجرا به سوی کشف هویت خود حرکت میکند.
یکی از نقاط قوت این فیلم پرداختن به دغدغههای سنین مختلف و وقایع تلخ جامعه امروز و گذشته ما در غالب اتفاقات فانتزی است؛ به طوری که حتی سکانسهایی که مربوط به جنگ میشود، با چاشنی طنز به نمایش درمیآید و داستانی تلخ و عمیق را با زبانی طنزآمیز به جان مخاطب مینشاند.
بچه مردم بهانهای شد تا مخاطب فیلمهای ایرانی در سینما مطالبهای جدیتر برای ساخت آثاری از این دست داشته باشند؛ آثاری که با خلاقیت و طنز بامحتوا، بتواند «همه اعضای خانواده» را گرد هم آورد. سالها بود که جای خالی این آثار در میان فیلمهای سینمایی ما خودنمایی میکرد و حالا با اکران این اثر بسیاری از دغدغهمندان به فکر فرو رفتند تا بتوانند چنین آثاری را در سینمای ایران ترویج دهند.
گفتنی است این فیلم فردا (چهارشنبه، ۳۰ مهر ۱۴۰۴) در اکران عمومی بر پرده سینما خواهد رفت و دور از تصور نیست که باز هم بتواند مخاطب بسیاری را به خود جذب کند و میزان فروش قابل توجهی داشته باشد.